مهندسی عمران - ژئوتکنیک

یادداشت های هردمبیلی!

مهندسی عمران - ژئوتکنیک

یادداشت های هردمبیلی!

معرفی نشریات رایگان و معتبر در مهندسی عمران (1)

در هر رشته  و گرایشی مجلات نقش مهمی در معرفی تحقیقات بروز در دارند.

مجلات توسط ناشران چاپ می شوند.  Elsevier و Springer  Hindawi و.. (که تعداد این ناشران بسیار زیاد است) از جمله معروفترین ناشران در بسیاری از رشته ها هستند. این ناشران با ارائه خدمات به مجلات تحت نظرشان هزینه ای بابت ارائه خدمات نشر از آنها می گیرند. اما مجلات هم برای تامین هزینه های خود به 2 طریق می توانند عمل کنند:

1- یا هزینه انتشار مقاله را از نویسنده می گیرند و بصورت رایگان در اختیار محققین دیگر قرار می دهند. به این نشریات open access (با دسترسی آزاد) می گویند.

 

2- و یا از نویسنده هزینه ای دریافت نمی کنند ولی از خوانندگان(محققان) هزینه ای را دریافت می کنند. این نشریات نام خاصی ندارند و اکثریت نشریات معتبر از این دسته هستند.

برای تشخیص اعتبار یک نشریه باید به پایگاههایی که آن را نمایه کرده اند توجه کرد. پایگاه های مشهوری مانند ISI (که مربوط به موسسه   Thomson Reuters  است) Scopus، DOAJ و...  (تعداد این پایگاه ها زیاد است)  با بررسی کیفیت نشریات و از نظر چاپ و ارزش علمی مقالاتشان آن ها را نمایه می کنند. البته باید توجه کرد که ناشرانی که در بالا نام بردم، اکثر مجلاتشان در ISI نمایه هستند پس کیفیت مقالاتشان بالاست.

که با مراجعه به سایت هر نشریه می توان اطلاعات بالا را استخراج کرد.

 

این خلاصه را گفتم تا تعدادی از نشریات Open access را برای شما عزیزان معرفی کنم... 

در اینجا لینکی از سایت science direct  (که شامل مقالات انتشاری توسط Elsevier  است )  را قرار می دهم. به راحتی با استفاده از صافی های سمت چپ سایت به گرایش و محدوده مورد علاقه خود می توانید دست یابید.  

لینک خود سایت

لینک کل نشریات با دسترسی آزاد برای عموم و نشریات دارای این نوع مقالات.

لینک نشریات عمران و ژئوتکنیک

نشریات مهندسی ژئوتکنیک که در میانشان این مقالات وجود دارند.

 

امیدوارم مفید باشه.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.